Brinn för Josefine

Allmänt / #brinnförJosefine, Dramaten, Josefine Nilsson, Meetoo, Misshandel, Älska mig för den jag är, Örjan Ramberg / Permalink / 0
Så har även jag sett dokumentären om Josefine Nilsson.. Där hennes syster och människor hon jobbat med, och en gammal pojkvän berättar om Josefines liv..
De berättade om en ljuvlig blond tjej, en tjej som hade hjärtat på rätta stället, en tjej som var otroligt snäll, en tjej som var rolig, och en tjej som bjöd på sig själv.. Tänk om det hade fått vara så.. Att denna ljuvliga tjej hade fått behålla sin glädje, fått behålla sin livsglädje.. Men det fick hon inte, det satte en man stopp för.. En man som Josefine oturligt nog blev kär i.. Han förstörde den ljuvliga tjejen till en söndrig tjej, både psykiskt och fysiskt.. Han misshandlade henne till den milda grad både fysiskt och psykiskt.. Hon lyckades ta sig ur förhållandet, men det accepterade inte han, han började förfölja henne, ringa på telefonsvararen där han hotade henne till livet.. Han skickade brev med hot och en massa nedlåtande ord om Josefine..
 
 
Josefine polisanmälde tillslut den här mannen, eller man, det vill jag inte kalla honom.. Riktiga män misshandlar inte sin partner, eller någon överhuvudtaget.. Nä, Örjan Ramberg, ja det är han som är Josefines fd partner, han är ingen man, han är, ja jag vet inte vad jag skall kalla honom.. Han är ingenting, ingenting som borde straffas rejält, men inte ens det fick han.. Han blev dömd till fängelse, som sedan blev villkorlig dom..
På Dramaten har han fått jobba kvar fram till nu, helt obegripligt i mina ögon.. Varför håller man honom om ryggen? Varför får han jobba kvar efter en så grov misshandel?
Han har även varit tillsammans med Lena Olin och har en son med henne.. Jag har lyssnat på Lenas sommarprat från 2015, där berättar hon att hon fick fly hals över huvud.. Hon berättar om diskussioner som tog fysiska uttryck.. Att hon fruktade för sitt liv.. Samme Örjan Ramberg som Josefine utsattes för..
Ewa Fröling är en annan kvinna han har varit tillsammans med, de har en dotter tillsammans.. Igår lade Ewa ut en liten film och en text på Instagram.. Texten löd så här: "Rädsla urholkar själen
Fassbinder
Dramaten chefen har uttalat sig att han inte tänker av princip o regelverk uttala sig.
Styrelsen hur är det med den då
och dom som tillsatt styrelsen
å vart fan var haveri kommissionen
När man hade behövt hjälp...."
Jag tolkar detta som att även hon fick utstå en hel del av den där vidriga karlen.. Och säkert har fler kvinnor fått vara med om samma, både innan dessa kvinnor och efter.. Med tanke på hur grovt han misshandlade Josefine så var det varken första eller sista gången..
Han hjälpte till med att ta död på den finaste av tjejer.. Han skall inte ha sympati från någon, tycka synd om existerar inte i detta fall, han skall stå ensam och övergiven..
Må han bli straffad.. På flera sätt.. Fängelse.. Avskedad..
Läste någonstans att han sagt att han inte kan gå ut på restaurang utan att få höra om misshandeln av Josefine, att det tydligen var jobbigt.. Min tanke var.. OCH!!! Det är så du skall ha det, du skall få lida på olika sätt, det är fan inte mer än rättvist!!!
Jag som person kan inte göra mycket, men jag kan göra lite.. Jag kan visa att jag bryr mig, att visa detta, att det finns.. Visa de som är drabbade att jag står på deras sida och visa att de inte är ensamma..
Skådespelare så som Alexander Karim, Morgan Alling och Peter Jöback tex visar nu att de inte vill jobba med de som de vet är riktigta gubbslem som Alexander Karim yttryckte det.. Hoppas fler gör så, då utrotas de från teatrar och filmduken.. 
Och jag hoppas att det är fler kvinnor som vågar öppna sig, ni kommer att få hjälp att komma ifrån dessa vidriga slem ❤️
 
Så mycket sorg, så mycket ilska.. 
 
//Maria
 
Till top